WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Przyczepki rowerowe dla dzieci

bezpieczne przyczepki rowerowe dla dzieciSłońce, pogoda, wiatr we włosach i parę komarów między zębami – czyli czas zacząć sezon rowerowy. Na szczęście, dożyliśmy czasów gdy w Polsce rowerzyści mają lepiej i zaczynają być traktowani jak „normalni”, pełnoprawni użytkownicy ruchu drogowego.

A to wszystko za sprawą nowych przepisów, które od maja 2011 roku weszły w życie. Dzięki nim rowerzyści szczególni ci, którzy chcą aktywnie spędzać czas ze swoim dzieckiem mogą legalnie poruszać się po ścieżkach rowerowych „ciągnąc” przyczepkę.

Według znowelizowanej ustawy o ruchu drogowym dotychczas drogi dla rowerów były dostępne tylko dla pojazdów jednośladowych. Zgodnie z nowymi przepisami mogą z nich pełnoprawnie korzystać również pojazdy wielośladowe takie jak na przykład riksze, rowery z dwukołową przyczepką. Trzeba jednak pamiętać, że tam, gdzie rowerzysta ma dostępną drogę dla rowerów, nie może poruszać się po jezdni. Wyjątek stanowi sytuacja kiedy droga dla rowerów biegnie w innym kierunku niż ten, w którym jedzie rowerzysta – wtedy bez przeszkód może poruszać się po jezdni.

przyczepki rowerowe są bezpieczneMarcin Hyła z portalu miastadlarowerow.pl uważa, że ta zmiana to bardzo duży sukces miłośników dwóch kółek. „Nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym zalegalizowała przewóz dzieci w ciągniętych przez rower przyczepkach po drogach publicznych. O ile przed 21 maja 2011 roku za przewóz dzieci w przyczepce groził mandat od 100 do 300 zł (i nie był to martwy przepis, przez wiele lat docierały do nas sygnały o przypadkach karania rowerzystów i to był jeden z impulsów do nowelizacji), obecnie jest to całkowicie legalne. Dokładnie o to nam chodziło.” Ta prawna zmiana miała realne przełożenie na boom przyczepkowy.

Z obserwacji Marcina Hyły wynika, że liczba przyczepek z przewożonymi dziećmi znacznie wzrosła, na przykład na Masach Krytycznych widać ich po kilka - kilkanaście. Po prostu jest to legalne - wszędzie. Na jezdni, na drodze dla rowerów, na drodze polnej.

Aby legalnie poruszać się rowerem z przyczepką powinna ona mieć dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe, uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku wywrócenia się roweru (nie dotyczy przyczep jednokołowych). Poza tym przyczepka powinna mieć przynajmniej jedno światło pozycyjne, czerwone, z tyłu przyczepy i przynajmniej jedno światło odblaskowe czerwone, z tyłu przyczepy. A w przypadku, gdy przyczepa jest szersza od roweru ją ciągnącego, jedno światło z przodu, barwy białej.
Choć przepisy o tym nie mówią, dziecko w przyczepce powinno być zapięte pasami. Radzi to zdrowy rozsądek. Dzięki nim dziecko samo nie wyjdzie a w sytuacji wypadku uchroni przed jego konsekwencjami.

bezpieczne przyczepki rowerowe dla dzieciSłońce, pogoda, wiatr we włosach i parę komarów między zębami – czyli czas zacząć sezon rowerowy. Na szczęście, dożyliśmy czasów gdy w Polsce rowerzyści mają lepiej i zaczynają być traktowani jak „normalni”, pełnoprawni użytkownicy ruchu drogowego.

A to wszystko za sprawą nowych przepisów, które od maja 2011 roku weszły w życie. Dzięki nim rowerzyści szczególni ci, którzy chcą aktywnie spędzać czas ze swoim dzieckiem mogą legalnie poruszać się po ścieżkach rowerowych „ciągnąc” przyczepkę.

Według znowelizowanej ustawy o ruchu drogowym dotychczas drogi dla rowerów były dostępne tylko dla pojazdów jednośladowych. Zgodnie z nowymi przepisami mogą z nich pełnoprawnie korzystać również pojazdy wielośladowe takie jak na przykład riksze, rowery z dwukołową przyczepką. Trzeba jednak pamiętać, że tam, gdzie rowerzysta ma dostępną drogę dla rowerów, nie może poruszać się po jezdni. Wyjątek stanowi sytuacja kiedy droga dla rowerów biegnie w innym kierunku niż ten, w którym jedzie rowerzysta – wtedy bez przeszkód może poruszać się po jezdni.

przyczepki rowerowe są bezpieczneMarcin Hyła z portalu miastadlarowerow.pl uważa, że ta zmiana to bardzo duży sukces miłośników dwóch kółek. „Nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym zalegalizowała przewóz dzieci w ciągniętych przez rower przyczepkach po drogach publicznych. O ile przed 21 maja 2011 roku za przewóz dzieci w przyczepce groził mandat od 100 do 300 zł (i nie był to martwy przepis, przez wiele lat docierały do nas sygnały o przypadkach karania rowerzystów i to był jeden z impulsów do nowelizacji), obecnie jest to całkowicie legalne. Dokładnie o to nam chodziło.” Ta prawna zmiana miała realne przełożenie na boom przyczepkowy.

Z obserwacji Marcina Hyły wynika, że liczba przyczepek z przewożonymi dziećmi znacznie wzrosła, na przykład na Masach Krytycznych widać ich po kilka - kilkanaście. Po prostu jest to legalne - wszędzie. Na jezdni, na drodze dla rowerów, na drodze polnej.

Aby legalnie poruszać się rowerem z przyczepką powinna ona mieć dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe, uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku wywrócenia się roweru (nie dotyczy przyczep jednokołowych). Poza tym przyczepka powinna mieć przynajmniej jedno światło pozycyjne, czerwone, z tyłu przyczepy i przynajmniej jedno światło odblaskowe czerwone, z tyłu przyczepy. A w przypadku, gdy przyczepa jest szersza od roweru ją ciągnącego, jedno światło z przodu, barwy białej.
Choć przepisy o tym nie mówią, dziecko w przyczepce powinno być zapięte pasami. Radzi to zdrowy rozsądek. Dzięki nim dziecko samo nie wyjdzie a w sytuacji wypadku uchroni przed jego konsekwencjami.

Trochę przepisów

Od maja 2011 roku rower to każdy „pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”. Poza tym rower ze wspomaganiem elektrycznym również jest klasyfikowany jako rower – do tej pory nie był przypisany do żadnej kategorii pojazdów. przyczepki rowerowe są legalnePojazdy, które przekraczają 0,9 m szerokości są definiowane jako wózki rowerowe. Z racji swoich wymiarów oraz masy nie mogą one poruszać się po drogach dla rowerów, a osoba prowadząca musi mieć ukończone 17 lat.

Od 1 stycznia 2013 roku rower i wózek rowerowy, którego konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu przez wyciągnięcie przez kierującego w bok ręki musi być wyposażony w kierunkowskazy spełniające wymagania techniczne kierunkowskazów dla motorowerów (chodzi np. o całkowicie zabudowane rowery poziome i wózki rowerowe z całkowicie zasłaniającą kierującego "budą").

Nowe prawo określiło również poruszanie się rowerzystów po drogach. Do nowelizacji jednoślady tak jak inne pojazdy zobowiązane były do jazdy jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Nowością jest, że rowerzysta może jechać środkiem pasa na skrzyżowaniu. Zmiana ta ma zapobiec sytuacjom, w których kierujący samochodem wyprzedza na skrzyżowaniu cyklistę, a następnie skręca w prawo zajeżdżając mu drogę. Po zjechaniu ze skrzyżowania, rowerzysta znów musi trzymać się możliwie najbliżej prawej krawędzi jezdni.


Bardzo często zdarza się, że droga dla rowerów przecina jezdnię. Często niestety kierowcy nie zwracają uwagi na jadące jednoślady, również te z dzieckiem. Dlatego przypomnijmy, że zgodnie z nowym przepisem, pierwszeństwo na przejeździe rowerowym, w sytuacji gdy auto skręca z drogi głównej w prawo/lewo ma rowerzysta. Do tej pory polskie prawo nie definiowało pierwszeństwa w tej sytuacji. Nowy zapis jest zgodny z Konwencją Wiedeńską o Ruchu Drogowym, którą Polska ratyfikowała w latach 70. ubiegłego wieku.

Jednoślad na chodniku

Rozszerzono też listę sytuacji, w których rowerzysta może poruszać się po chodniku. Do 2011 było to możliwe tylko wtedy, gdy rowerzysta opiekował się jadącym rowerem dzieckiem w wieku do 10 lat lub gdy „szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów.” Obecnie rowerzysta będzie mógł korzystać z chodnika także w sytuacji niesprzyjających warunków atmosferycznych takich jak śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź czy gęsta mgła. Trzeba jednak pamiętać, że na chodniku pierwszeństwo zawsze ma pieszy.

Foteliki rowerowe

Rower z fotelikiem to bardzo częsty widok na naszych drogach. Warto jednak pamiętać, że dziecko do lat siedmiu mogą przewozić tylko osoby, które ukończyły 18 lat. Poza tym w foteliku mogą podróżować dzieci, które same siedzą. Jak czytamy na stronie aktywnysmyk.pl bez względu na wiek, maleństwo jadące w foteliku zawsze powinno mieć kask na głowie. Nie powinno się także przewozić się dziecka, jeśli cała jego głowa wystaje ponad oparcie fotelika. Każdy fotelik powinien mieć podnóżki z paskami zabezpieczającymi nóżkę dziecka przed włożeniem jej w szprychy. Oczywiście bezsprzecznie maluch podczas jazdy zapięty jest w pasy. To właśnie one trzymają młodego cyklistę w pozycji siedzącej, wyprostowanej, ograniczając mu swobodę ruchu. Wszystko sprowadza się do tego by maluch był bezpieczny i było mu wygodnie. Bo jak nie będzie zacznie płakać i z miło zapowiadającej się wycieczki nici.

Zatem na rowery i do przyczepek ludzie bo ci co żyją aktywnie są optymistami i w fanatyczny sposób zarażają swoja radością innych.


magda sikoń
Magdalena Sikoń, wegetarianka. Redaktor naczelna portalu wegemaluch.pl. Miłośniczka wszystkiego co piękne i dobre. Prywatnie szczęśliwa kobieta i mama cudownej Kai, wegetarianki.

Artykuł ukazał się w czerwcowym miesięczniku Vege (nr 06/13)









Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?