WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Depresja u dzieci i młodzieży

porzucona pilkaPróbujesz rozmawiać – cisza, proponujesz różnorodne aktywności – zamiast radości i zapału, odpowiada ci płacz, wzruszenie ramion. Zaczynasz coraz bardziej i mocniej wypytywać dziecko, nauczycieli, ale nie uzyskujesz odpowiedzi. I koło się zamyka, nakręcane przez niematerialną , ale namacalną, niszczącą siłę czyli depresję, a uproszczając wahania nastroju. Kiedyś o depresji nic się nie mówiło, bo uważano, że jest to wymysł, wymówka aby nic nie robić.

Na szczęście, dla chorych oraz dla ich rodzin zaczyna się o niej mówić i to w kontekście choroby cywilizacyjnej nie tylko w odniesieniu do dorosłych, ale także dzieci. Zdaniem Moniki Perkowskiej, psychologa dzieci, młodzieży, rodziny „na kliniczną depresję cierpi około 1% dzieci przedszkolnych i 2% dzieci w grupie 6-12 lat.

W grupie młodzieńczej zapadalność na depresję według niektórych badań wynosi od 4% aż do 20%.” Natomiast  Anna Nita, psycholog, specjalista ds. Poszukiwań z Fundacji ITAKA dodaje, że „w Polsce zdiagnozowano depresję u 26,6% gimnazjalistów (u 10% z nich objawy depresyjne utrzymywały się przez 3 lata).

W szkołach ponadgimnazjalne połowę uczniów stanowią osoby depresyjne, a  25% spośród nich to osoby o ciężkim nasileniu depresji. Na depresję częściej skarżą się dziewczęta. Dane są alarmujące, tym bardziej, że niestety wiele jej nieleczonych przypadków kończy się próbą samobójczą, a czasami śmiercią. Na pewno też liczba jej przypadków się zwiększa i bez nadmiernej przesady możemy mówić o problemie cywilizacyjnym”.

Poprawiono: środa, 29, styczeń 2014 10:33

Odsłony: 6034

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Dlaczego dzieci nas nie słuchają?

Czy wiecie jak przygotowuje się pingwiny do występów? Najpierw okazuje się im zainteresowanie, słucha, czego potrzebują, potem spełnia się ich potrzeby, a na końcu trener mówi, co mają zrobić.

Z dziećmi jest podobnie, jeśli dzieci nie słuchają Was to znaczy, że Wy nie słuchacie dzieci.
To problem bardzo aktualny we współczesnym - zabieganym świecie, dlatego warto zatrzymać się nad tym, co dla nas oznacza słuchanie? Badania sugerują, że lepiej poświęcić dziecku 20 minut aktywnie słuchając go, niż spędzić z nim cały dzień nie okazując zainteresowania.
Jeśli chcemy, aby dziecko było posłuszne – postarajmy się, aby czuło się ważne w relacji z nami. Zadawajmy jak najwięcej pytań i z zainteresowaniem chłońmy jego odpowiedzi. Nauczmy się słuchać bez oceniania, otwórzmy się na filozofie życia dziecka, nie poprawiajmy jej mówiąc, że coś jest niemożliwe.

Poprawiono: sobota, 14, kwiecień 2012 07:32

Odsłony: 6558

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Dziecko i technologia

dziecko_i_komputerUrządzenia mobilne stały się nieodzowną częścią naszego życia. Wielu z nas zaczyna dzień od sprawdzenia najnowszych wiadomości, przywitania znajomych, sprawdzenia poczty.
Wielu z nas, jeżeli nie ogromna większość przez całą dobę nie rozstaje się z telefonem komórkowym: w dzień w torebce, kieszeni, w nocy natomiast leży obok łóżka. Jesteśmy cały czas online. To jak działamy i funkcjonujemy ma bezpośrednie przełożenie na nasze dzieci. Dziwmy się, że zamiast czytania książki, rysowania, biegania, nasze dzieci sięgają po nowinki technologiczne. Chcemy zmian? Zacznijmy od siebie. To nas maluchy naśladują. Chcą być tacy jak my. By znormalizować codzienność w kontekście technologii Amerykańska Akademia Pediatrii Poniżej opublikowała parę rad i wskazówek dla rodziców jak „zdrowo” korzystać z technologicznych zabijaczy czasu.

Poprawiono: wtorek, 03, październik 2017 13:49

Odsłony: 2283

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Dlaczego rozmowy o śmierci są trudne?

rozmowy o śmierci z dziećmiPonieważ strach przed unicestwieniem jest najgłębszym, pierwotnym lękiem człowieka. Boimy się tak naprawdę niewiadomej, co ze mną będzie zadajemy sobie pytanie?

Jest to jeden z najtrudniejszych tematów, my nie chcemy słyszeć, widzieć i myśleć, o tym czego boimy się, więc rzadko rozmawiamy o śmierci.

Kiedy uczeń jednego z największych nauczycieli duchowych tych czasów Eckhar Tolle, zadał mu podczas seminarium pytanie: co dzieje się ze mną po śmierci kiedy tracę świadomość? Eckhart Tolle wybuchł serdecznym śmiechem i odpowiedział: po śmierci odzyskujesz świadomość, a teraz jesteś tu, aby doświadczać wszystkich możliwych emocji, ciesz się tym, bo sam wybrałeś sobie tę podróż.

Poprawiono: środa, 30, październik 2013 09:53

Odsłony: 6122

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Jak nazywać narządy płciowe

nazywanie czesci intymnychO nazywaniu narządów płciowych napisano już wiele książek, również tych dla dzieci. „Wielka księga cipek” i „Wielka księga siusiaków” (Wydawnictwo Czarna Owieczka, autorzy: Dan Höjer, Gunilla Kvarnström) miały nie lada wpływ na wygrzebanie tematu na światło dzienne. Czy to jednak wpłynęło na nasze zapatrywania dotyczące nazywania w obecności dzieci ich i naszych narządów płciowych? Mówimy o nich swobodnie czy z zażenowaniem? Jaki mamy stosunek do własnych narządów płciowych? Jak reagujemy na nazewnictwo usłyszane w innej rodzinie, gdy nie przystaje do naszego?

Gdy chcemy rozmawiać o tym jak nazywać narządy płciowe dzieci, jakiego nazewnictwa ich uczyć musimy sobie odpowiedzieć najpierw na powyższe pytania. Odpowiedzi na nie mają bowiem niebagatelny wpływ na podejmowane przez nas w tej kwestii decyzje. Oczywiście bardzo duży wpływ na stosowane słownictwo ma wychowanie, doświadczenia życiowe, a nawet doświadczenia seksualne.

Bywa, że rodzice chcą być nader postępowi i używają nomenklatury ze słownictwa dorosłych: np.: pochwa i penis. Są zadowoleni, że dziecko używa takich właśnie sformułowań. Jednak sami używając tych słów publicznie ściszają głos, krępują się, mają poczucie, że penis i pochwa ich niejako odsłaniają, jakby byli w gabinecie ginekologicznym. Dzieci natychmiast wyczuwają taki niejasny komunikat i szybko wypraktykują w obecności innych dorosłych reakcje na te terminy, błyskawicznie zorientując się, że budzą zmieszanie, zażenowanie. Mogą nawet zostać skarcone przez innych dorosłych. Czy zatem taka odwaga w nomenklaturze, za którą nie idzie wewnętrzna internalizacja ma sens?

Poprawiono: poniedziałek, 17, luty 2014 22:09

Odsłony: 16568

Czytaj wicej Czytaj więcej...




Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?