WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Hamburgerowe dzieci - epidemia otyłości

epidemia otyłościAż 28 proc. chłopców i 22 proc. dziewcząt w ostatnich klasach szkoły podstawowej ma nadwagę lub jest otyłych – wynika z najnowszych badań Instytutu Żywności i Żywienia przeprowadzonych wspólnie z warszawską Akademią Wychowania Fizycznego wiosną 2013 roku. Czy otyłość u dzieci to już epidemia?

Z najnowszych badań wynika, że dzieci tyją szybciej niż przewidywano jeszcze 10 lat temu. W 1971 r. było u nas 10 proc. chłopców i 8,5 proc. dziewcząt z nadwagą i otyłością. W 2005 r. ten odsetek zwiększył się odpowiednio do 21 i 15. Oznacza to, że Polska plasuje się wyżej niż Belgia, Holandia czy Norwegia. Zdaniem dr Anny Zmarzły z poradni specjalistycznej żywienia klinicznego we Wrocławiu, nadwaga i otyłość to poważny i narastający lawinowo problem zdrowotny.

Wśród wielu definicji najczęściej przyjmuje się otyłość jako stan nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej prowadzący w przeważającej liczbie przypadków do przyrostu masy ciała ponad przyjęte normy. Otyłość należy traktować jak przewlekłą chorobę, która prowadzi do wielu wtórnych jednostek chorobowych i powikłań, skracając długość i pogarszając jakość życia – mówi Anna Zmarzły.

Poprawiono: piątek, 28, luty 2014 10:39

Odsłony: 9048

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Ilości produktów i wielkości porcji dla dzieci w wieku przedszkolnym cz.2

wegetariańskie żywienie dzieciW stosunku do okresu poniemowlęcego tempo rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest nieco niższe. Mimo to nadal ważne jest dbanie o jego dietę i dostarczanie produktów pełnowartościowych. Dziecko w wieku przedszkolnym (3-7 lat) rośnie średnio ok. 25 cm i zwiększają swoją wagę ok. 6 kg. Bardzo ważne również jest odpowiednie zbilansowanie diety jeśli chodzi o białko i wapń, szczególnie w okresie przełomu 6-7 lat, ponieważ pojawia się zjawisko wymiany zębów mlecznych na stałe. I tu ważna jest też odpowiednia konsystencja posiłków oraz wybór takich produktów, które nie będą sprawiały trudności podczas spożywania posiłków. U dzieci na diecie lakto-owo-wegetariańskiej uzupełnianie niedoborów białka i wapnia w diecie nie stanowi większego problemu ponieważ mamy do dyspozycji szereg produktów nabiałowych (twarogi, sery żółte, mleko, jaja, kefiry i jogurty – nie tylko krowie ale również i kozie).
Natomiast szczególną uwagę w układaniu jadłospisów muszą zwrócić uwagę rodzice dzieci na diecie wegańskiej. By ułatwić sprawę w poniższej tabeli zostały umieszczone produkty roślinne obfitujące w białko i wapń., do rodziców należy dbanie by produkty te w odpowiedniej ilości znajdowały się codziennie na talerzu dzieci.

Poprawiono: poniedziałek, 20, sierpień 2012 10:10

Odsłony: 11060

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Integracja sensoryczna

Wszystkie informacje ze środowiska zewnętrznego i wewnętrznego docierają do nas przez narządy zmysłów, a stąd kierowane są do ośrodkowego układu nerwowego. Następnie mózg przetwarza, interpretuje i wykorzystuje te informacje w celu wytworzenia prawidłowej reakcji w określonej sytuacji. W zbieraniu i przekazywaniu informacji do mózgu biorą udział następujące zmysły: zmysł wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku, zmysł przedsionkowy (odbierający ruch ciała w przestrzeni) oraz zmysł prioprioceptywny (czucia ciała). Zmysł dotyku, zmysł przedsionkowy oraz proprioceptywny zaczynają funkcjonować bardzo wcześnie, już w okresie życia płodowego. Działania tych podstawowych zmysłów są ściśle ze sobą powiązane i w trakcie rozwoju tworzą połączenia z innymi zmysłami w obrębie układu nerwowego.

Poprawiono: środa, 18, kwiecień 2012 16:13

Odsłony: 5552

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Ilości produktów i wielkości porcji dla dzieci w wieku przedszkolnym cz.3

wielkość posiłków dla dzieciW stosunku do okresu poniemowlęcego tempo rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest nieco niższe. Mimo to nadal ważne jest dbanie o jego dietę i dostarczanie produktów pełnowartościowych. Dziecko w wieku przedszkolnym (3-7 lat) rośnie średnio ok. 25 cm i zwiększają swoją wagę ok. 6 kg. Bardzo ważne również jest odpowiednie zbilansowanie diety jeśli chodzi o białko i wapń, szczególnie w okresie przełomu 6-7 lat, ponieważ pojawia się zjawisko wymiany zębów mlecznych na stałe. I tu ważna jest też odpowiednia konsystencja posiłków oraz wybór takich produktów, które nie będą sprawiały trudności podczas spożywania posiłków. U dzieci na diecie lakto-owo-wegetariańskiej uzupełnianie niedoborów białka i wapnia w diecie nie stanowi większego problemu ponieważ mamy do dyspozycji szereg produktów nabiałowych (twarogi, sery żółte, mleko, jaja, kefiry i jogurty – nie tylko krowie ale również i kozie). Natomiast szczególną uwagę w układaniu jadłospisów muszą zwrócić uwagę rodzice dzieci na diecie wegańskiej. By ułatwić sprawę w poniższej tabeli zostały umieszczone produkty roślinne obfitujące w białko i wapń., do rodziców należy dbanie by produkty te w odpowiedniej ilości znajdowały się codziennie na talerzu dzieci.

Poprawiono: czwartek, 23, sierpień 2012 11:20

Odsłony: 31471

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Jadłospisy dla małego wegetarianina i weganina

przykładowy jadłospis weganina i wegetarianinaNa Waszą prośbę Monika Skowron, dietetyk, mama prawie 2-letniego weganiana przygotowała przykładowe jadłospisy dla wegetarianina i weganina powyżej pierwszego roku życia.

Znajdziecie tutaj propozycje śniadań, obiadu, podwieczorku i kolacji.

Zachęcamy do lektury i oczywiście do korzystania z przedstawionych propozycji.

Czekamy na Wasze opinie i przepisy. Być może zainspirujecie kolejną osobę do kulinarnych "wymysłów".


Jadłospis wegetarianina

Zestaw I

Śniadanie I:

Płatki owsiane (25g) z mlekiem Junior (100ml)(dla dzieci od 1-3 lat) kilka rodzynek, ½ jabłka.

Śniadanie II:

Kanapka z chleba graham z pastą z cieciorki, pomidor, szczypiorek

Obiad:

Zupa jarzynowa z ziemniaczkami i śmietaną 10% posypana świeżą zieleniną.(150g)
Brązowy ryż gotowany (25g), pulpet z kaszy gryczanej z warzywami ugotowany w sosie koperkowym, surówka z jabłka i marchewki.
Kompot truskawkowy.

Podwieczorek:

2 Wafle ryżowe , mus malinowy (50g).

Kolacja:

Zapiekanka makaronowa (makaron 25g) z cukinią, posypana serem i zieleniną.

Zawartość składników odżywczych:

  • Energia: 1158 kcal
  • Białko: 37,3 g
  • Tłuszcze: 34,8 g
  • Węglowodany: 171 g

 


 

Zestaw II

Śniadanie:

Kasza jaglana (25g) z mlekiem sojowym(100ml) i jagodami (50g).

Śniadanie II:

Kanapka graham (40g) z pastą twarogowo-jajeczną (ok. 30g).

Obiad:

Zupa pomidorowa z ryżem i śmietaną 10% (150 -200ml)
Puree ziemniaczane (30-40g), kotlecik z płatków owsianych i warzyw, duszona kapustka z marchewką.
Kompot jabłkowy.

Podwieczorek:

Kawałek ciasta drożdżowego z owocami (ok. 50g).

Kolacja:

Risotto z warzywami (ryż 25g).

Zawartość składników odżywczych:

  • Energia: 1180 kcal
  • Białko: 39,5 g
  • Tłuszcze: 37 g
  • Węglowodany: 179 g

Jadłospis weganina

Zestaw I

Śniadanie I:

Płatki jęczmienne (25g) z 1/2 banana, posypane zmielonymi orzechami nerkowca (10g).

Śniadanie II:

Kanapka z chleba graham z pastą fasolową, pomidor, natka pietruszki, bazylia.

Obiad:

Zupa ogórkowa z ziemniaczkami ze śmietaną roślinną np. słonecznikową i koperkiem (150-200ml).
Zapiekanka z kaszy jęczmiennej (kasza 25g) z warzywami (np. brokuły, bakłażan, marchewka itp.) i tofu (20g), gotowane buraczki utarte z jabłkiem.
Kompot śliwkowy.

Podwieczorek:

Wegańska babka (ok. 50g), mandarynka.

Kolacja:

Ryż (25g) z jabłkami i cynamonem z dodatkiem mleka sojowego (100ml).

Zawartość składników odżywczych:

  • Energia: 1138 kcal
  • Białko: 36,5 g
  • Tłuszcze: 39 g
  • Węglowodany: 167,5 g

 


 

Zestaw II

Śniadanie I:

Kasza jaglana (25g) z mlekiem ryżowym (100ml) z suszoną morelą i mielonymi pestkami słonecznika (10g).

Śniadanie II:

2 wafle ryżowe, koktajl z mleka ryżowego (100ml) i truskawek (50g)

Obiad:

Zupa botwinka z ziemniakami i śmietaną z nerkowców posypana zieleniną (150-200ml).
Gołąbki z ryżem brązowym (ryż 30g) i warzywami (bakłażan, pieczarki, cebulka, szpinak, tofu) w sosie pomidorowym.
Kompot porzeczkowy.

Podwieczorek:

Pieczone jabłko z malinami i kokosem.

Kolacja:

Zapiekanka makaronowa (makaron 25g) z kalafiorem i czerwoną soczewicą, posypana zieleniną.

Zawartość składników odżywczych:

  • Energia: 1184 kcal
  • Białko: 35,5 g
  • Tłuszcze: 39 g
  • Węglowodany: 145,7 g

 



porady dietetyka dziecięcego
Monika Skowron,
dietetyk dyplomowany. Wegetarianka od ponad 16 lat, od prawie roku weganka. Prywatnie mama 2-letniego weganina. Zafascynowana kulturą Dalekiego Wschodu. Propagatorka zdrowego i aktywnego stylu życia.

 

 

Zobacz również: Jadłospis przedszkolaka

Poprawiono: piątek, 24, styczeń 2014 14:41

Odsłony: 16711




Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?