WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Rozumiem bez słów - język migowy

nauka_jezyka_migowegoPrzygodę z językiem migowym rozpocząłem prawie 10 lat temu. Zobaczyłem ogłoszenie na uczelni o kursie migowego i wraz z koleżanką pomyśleliśmy, że możemy spróbować.Na początku traktowałem to jako świetną zabawę, dzięki której mogłem się dużo dowiedzieć. Po skończeniu kursu zacząłem interesować się coraz bardziej środowiskiem niesłyszących i tak zostało do dziś. Coś, co na początku było dla mnie zabawą, stało się moim sposobem na życie.

W Polsce jest prawie pół miliona osób niesłyszących, większość z nich posługuje się językiem migowym, który składa się z gestów, mimiki i postawy ciała. Jak każdy język również migowy ma własną, odmienną gramatykę. Z tego powodu nie jest międzynarodowy i można traktować go jako język obcy.

Poprawiono: środa, 04, czerwiec 2014 19:25

Odsłony: 10423

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Ruch to zdrowie

ruch to zdrowie z psemPrawda znana od lat i od lat wiadomo, że przebywania na świeżym powietrzu z dodatkiem różnorodnej aktywności poprawia nastrój, zwiększa odporność i tym samym chroni przed chorobami i bakteriami. Zapewne nie jeden lekarz wymieniłby tysiąc innych powodów dla których każdy bez względu na wiek powinien się ruszać. Więc nie powinno być problemu żeby kogokolwiek namawiać i zachęcać. No właśnie – nie powinno, a czasami jest. Rzecz tyczy się dzieci, bo czasami zdarza się, że rodzice nie zgadzają się, by ich maluch przebywał na dworze, gdy jest chłodno, wieje, pada lub jest mroźno. A to błąd. ruch to zdrowie dziewczynkaZdaniem Doroty Rybińskiej, pediatry „codzienne spacery "przyzwyczajają" organizm dziecka do zmiennych temperatur, zmniejszają "wrażliwość" organizmu na jej wahania, a to przekłada się na mniejszą  podatność malucha na tak zwane przeziębienia. Dziecko stale przebywające w domu ma tam stałe warunki-stałą temperatura, brak ruchu powietrza. Po opuszczeniu klosza jakim jest dom, dziecko jest narażone w sposób szczególny na zmienność środowiska i nie potrafi się ochronić przed niską temperaturą czy wiatrem, w rezultacie może dojść do wychłodzenia, a w następstwie do rozwoju infekcji.

Dziecko dotlenione na spacerze lepiej je i lepiej śpi. Spacery dają dziecku chodzącemu możliwość "wyhasania się", bo przecież dziecko ma naturalną potrzebę ruchu. Spacer zaspokaja też potrzebę poznawania świata i kontaktu z przyrodą.”

Poprawiono: poniedziałek, 10, marzec 2014 20:40

Odsłony: 14503

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Szachy - królewska gra, idealna dla dzieci

gra w szachy dzieckaNa pytanie czy warto grać w szachy, bez wahania i z pełną odpowiedzialnością zawsze odpowiem twierdząco. Nie bez powodu uchodzą za królewską grę. Wpływają zarówno na rozwój naszego mózgu, intelektu i cech charakteru.

Pasję do szachów zaszczepił we mnie tata. Już w przedszkolu zaczął  mnie wprowadzać w tajniki tej gry strategicznej. Na swój pierwszy turniej pojechałam w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Od tamtego czasu są moją pasją nieprzerwanie od  ponad 15 lat.

Uwielbiam tę grę, ponieważ ma jasne i klarowne zasady. W głównej mierze wygrana zależy tylko od nas samych. Szachy uczą dyscypliny oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Moje dotychczasowe osiągnięcia z czystym sumieniem zawdzięczam szachom, które wpłynęły również na rozwój mojej osobowości.

Poprawiono: wtorek, 19, sierpień 2014 21:26

Odsłony: 9517

Czytaj wicej Czytaj więcej...

Skoki rozwojowe niemowląt

Skoki rozowojoweNieprzespane noce, zapłakany i marudny Maluszek a do tego zdezorientowani rodzice, którym wydaje się że ich Cudo cofa się w rozwoju, ale po kilku tygodniach okazuje się, że nagle umie dużo więcej - czyli krótka charakterystyka skoku rozwojowego.

Pierwszy rok dziecka to niezła rewolucja w mózgu malucha,, którego rozwój odbywa się bardzo szybko. W tym okresie przejdzie on aż 7 skoków rozwojowych.

Skok rozwojowy to okres, kiedy następuje intensywny rozwój psychiczny dziecka. Każdy zwykle trwa od 2 do 4 tygodni, poprzedza je dość wyraźna zmiana zachowania dziecka. Maluch jest marudny, źle śpi i wymaga zwiększonej uwagi. Przed skokiem możemy mieć wrażenie, że dziecko cofnęło się w rozwoju, nie wykonuje czynności, których nauczyło się wcześniej.

Natomiast gdy minie skok, mamy wrażenie, że dziecko szybko i w krótkim czasie nauczyło się wielu nowych rzeczy. U wcześniaków każdy skok przychodzi później, a u dzieci urodzonych po terminie - wcześniej.

Okresy skoków rozwojowych:

  • 5 tygodni (wrażenia)
  • 7-9 tygodni (wzory)
  • 11-12 tygodni (niuanse)
  • 14-19 tygodni (wydarzenia)
  • 22-26 tygodni (relacje- lek separacyjny)
  • 33-37 tygodni (kategorie)
  • 41-46 tygodni (sekwencje)

pierwszy skok rozowjowy5 tydzień życia dziecka

Dziecko zaczyna być bardziej uważne i ”obudzone”, wszystkie zmysły są wrażliwsze niż wcześniej. Od tej pory dziecko słyszy, widzi, czuje zapach i smak zupełnie inaczej niż dotąd i to może się mu wydawać niezrozumiale i przerażające. Jedynym sposobem wyrażenia tego strachu jest krzyk i płacz oraz szukanie bezpieczeństwa w ramionach rodziców.

Nowe umiejętności:

  • Patrzy słucha uważniej i dłużej
  • Jest bardziej świadome dotyku, zapachów
  • Uśmiecha się po raz pierwszy lub częściej niż przedtem
  • Układ pokarmowy może funkcjonować lepiej np. dziecku odbija się rzadziej, rzadziej wymiotuje
  • Może płakać prawdziwymi łzami po raz pierwszy

drugi skok rozwojowy8 tydzień życia dziecka

Dziecko zaczyna rozróżniać wzory w dźwiękach, zapachach i smaku, zauważa, że jego dłonie należą do niego i jakie to uczucie, gdy trzyma się ręce ponad głową czy przed sobą. Dziecko zaczyna mieć kontrolę nad swoimi ruchami, ale nadal są one nieskoordynowane.

 

Nowe umiejętności:

  • Podnosi głowę
  • Przekręca się ze strony na brzuch i plecy
  • Kopie nóżkami i macha rączkami
  • Chce siedzieć na Twoich kolanach
  • Dotyka przedmiotów
  • Próbuje złapać przedmiot
  • Trzyma przedmiot
  • Patrzy na ludzi wokół
  • Patrzy na wyraz twarzy
  • Patrzy na przedmioty, które się świecą
  • Wydaje krótkie dźwięki i słucha siebie samego
  • Lubi słuchać piosenek


Nie wszystkie dzieci umieją robić to wszystko – rożne dzieci preferują różne czynności i rożnie intensywnie je ćwiczą.


trzeci skok rozwojowy12 tydzień życia dziecka

Dziecko uczy się rozumieć delikatne różnice i zachowywać się zróżnicowanie. Może np. słyszeć różnice w tonie głosu, zauważać jak zmienia się światło w pokoju, kiedy słonce skryje się za chmurę. Zauważysz, że ruchy dziecka są bardziej miękkie kiedy wyciąga rączki, by coś schwycić lub gdy odwraca głowę śledząc jakiś ruch.

Nowe umiejętności:

  • Potrafi skoordynować ruchy oczu i głowy śledząc ruch
  • Podnosi się do pozycji siedzącej trzymając się Twoich dłoni
  • Odpycha się obiema nóżkami leżąc w foteliku lub na kocu
  • Łapie przedmioty obiema raczkami
  • Wkłada wszystko do buzi
  • Ogląda i bawi się rączkami
  • Zauważa, że może piszczeć i zmienia ton głosu
  • Robi bąble ze śliny
  • Wyraźnie daje do zrozumienia, że jest znudzone gdy np - zbyt długo patrzy na tę sama zabawkę

czwarty skok rozwojowy19 tydzień życia dziecka

Marudne okresy zaczynają być coraz dłuższe, mogą trwać aż do 6 tygodni i zacząć się już w 14-tym tygodniu.

Dziecko zaczyna rozumieć zdarzenia, w sensie krótkich sekwencji przechodzących z jednego w inny wzór. Innymi słowy możne na przykład nauczyć się wyciągnąć rękę po zabawkę, złapać ją jedną ręką, potrząsnąć, przekręcić i włożyć do buzi. Inny przykład to fakt, ze dziecko możne łączyć dźwięki w sekwencje – np mamama, tatata.

 

 

Nowe umiejętności:

  • Przekręca się z pleców na brzuch lub odwrotnie
  • Próbuje raczkować
  • Podpiera się na rękach i podnosi tulów
  • Lubi ruszać ustami, wypina język
  • Może wziąć przedmiot do jednej reki i przełożyć go do drugiej
  • Wkłada rzeczy, rękę mamy, taty do buzi, żeby je zbadać, ugryźć
  • Próbuje uderzać zabawkami o stół
  • Zrzuca świadomie zabawki na podłogę
  • Szuka rodziców
  • Reaguje na własne odbicie w lustrze radością lub strachem
  • Reaguje na własne imię
  • Rozumie słowa
  • Wymawia nowe dźwięki vvv,sss, zzz, rrr itd
  • Używa spółgłosek
  • Wyciąga ręce, gdy chce by je podnieść
  • Cmoka ustami, gdy jest głodne
  • Odpycha butelkę/pierś gdy się naje
  • Może przesadnie reagować np zakasłać jeszcze raz gdy rodzice zareagowali na poprzednie zakasłanie

piąty skok rozwojowy26 tydzień życia dziecka

Okres marudzenia możne zacząć się już około 23 tygodnia i trwać około 4 tygodni. Typowe dla tego okresu jest na przykład to, że dziecko źle śpi i wydaje się mieć koszmary senne, jest nieśmiałe w stosunku do obcych, nie ma apetytu, nie chce, żeby zmieniać mu pieluchę czy ubranie. Dużo się teraz dzieje – dziecko zaczyna widzieć i rozumieć różne relacje/stosunki.

Zauważa fizyczną odległość pomiędzy przedmiotami i pomiędzy ludźmi. Pierwszą rzeczą, która dziecko zauważa i na co reaguje jest odległość pomiędzy nim samym a rodzicami. Świadomość, że mama i tata niebezpiecznie zwiększa ta odległość a w dodatku samemu niemożna mieć na to wpływu mogą być dla dziecka przerażające.

 

Bardzo absorbująca i interesującą jest obecnie obserwacja położenia rożnych rzeczy wobec siebie – rzeczy mogą być w sobie wzajemnie, na sobie, pod sobą itd.

Dziecko zaczyna zauważać jak wpływać na rozwój wypadków, co robić żeby się coś działo. Wyłącznik światła jest super dla tego rodzaju eksperymentów! Dziecko zaczyna zauważać, że niektóre rzeczy/sytuacje są ze sobą związane, na przykład że klucz przekręcony w dziurce w drzwiach wejściowych oznacza, że tata jest w domu! Dziecko zaczyna rozumieć, gdy coś jest ”nie tak” np gdy ludzie zderzą się ze sobą – to możne być zabawne – ale i przerażające. Fizycznie dziecko zaczyna lepiej koordynować swoje ruchy, raczkowanie idzie mu coraz lepiej. Bardzo ważne jest, by pamiętać, że dla każdego dziecka świat relacji będzie innym – własnym- przeżyciem – całkowicie opartym na tych umiejętnościach, które dziecko zdobyło w poprzednich skokach rozwojowych.

Nowe umiejętności:

  • Siada samo
  • Chwyta małe przedmioty za pomocą palca wskazującego i kciuka
  • Umie uderzać dwoma przedmiotami o siebie trzymając je w oby dłoniach
  • Wyjmuje zabawki ze skrzynki i wkłada je do skrzynki
  • Przenosi wzrok z jednego obrazka na drugi w książce z obrazkami
  • Obserwuje ruchy osoby, która się dziwnie zachowuje
  • Patrzy uważnie na szczegóły np. na metkę przyszytą do misia
  • Naśladuje machanie rączką na pożegnanie
  • Protestuje, gdy mama czy tata wychodzi

szósty skok rozwojowy36 tydzień życia dziecka

Około 36-40 tygodnia Twoje dziecko zaczyna zauważać i rozumieć, że świat można podzielić na grupy.

Dziecko zauważa, że rzeczy mogą mieć cechy wspólne np. mogą brzmieć lub pachnieć podobnie. Niektórzy badacze uważają, że w tym wieku zaczyna rozwijać się inteligencja.

Kiedy dziecko zaczyna dzielić świat według kategorii jego sposób myślenia zaczyna być podobny do myślenia dorosłych. Dlatego zaczynamy lepiej rozumieć własne dzieci ponieważ myślą w podobny sposób do naszego.

 

 

 

Nowe umiejętności:

  • Pokazuje, że rozpoznaje kształty
  • Pokazuje, że uważa, iż coś jest zabawne – za pomocą - gestów czy odgłosów
  • Pociesza/przytula swoje zabawki
  • Robi miny do własnego odbicia w lustrze
  • Po raz pierwszy jest zazdrosne gdy mama lub tata przytula inne dziecko
  • Bierze inicjatywę do zabawy

siódmy skok rozwojowy46 tydzień życia dziecka

W 46 tygodniu ( 44-48 ) dziecko zaczyna znajdować i tworzyć sekwencje za pomocą swoich zmysłów. W poprzednim skoku dziecko często rozbierało przedmioty na części po to, by je zbadać – obecnie zacznie je w tym celu składać – na przykład budować wieżę z klocków zamiast rozbierać zbudowaną wieżę.

Twoje dziecko zaczyna łączyć zdarzenia – np zebranie swoich ubranek z podłogi i włożenie ich do kosza na brudną bieliznę. Zauważysz, że dziecko zaczyna rozumieć, że niektóre zdarzenia zazwyczaj następują po sobie i że wie, jakie następne zdarzenie nastąpi po poprzednim.

Nowe umiejętności:

  • Wskazuje na i chce byś nazywał rzeczy
  • Mówi ”nie” gdy nie chce czegoś zrobić
  • Umie udawać głosy zwierząt
  • Mówi ”mmm” gdy chce jeszcze jeść
  • Wie, co pasuje do siebie i może włożyć okrągły klocek do okrągłej dziury
  • Patrzy na lampę i wyciąga do niej ręce, gdy naciskasz na włącznik
  • Próbuje rysować na papierze
  • Próbuje uczyć się chodzić pchając np chodzik czy krzesło
  • Znajduje coś do wspinania jeśli chce się do czegoś dostać
  • Schodzi tyłem z kanapy czy schodów
  • Próbuje celować gdy rzuca piłką
  • Wyraźnie daje do zrozumienia, ze chce się z Tobą bawić i wyraźnie się z Tobą bawi
  • Szuka przedmiotu, który ukryłaś
  • Ukrywa przedmiot samo, czeka i śmieje się gdy go znajdziesz
  • Używa szczoteczki do zębów
  • Daje Ci posmakować, to, co samo je.

 


źródło: strefamamy.pl

 

Poprawiono: piątek, 31, styczeń 2014 11:03

Odsłony: 28607

Słowa dają moc

chwal swoje dziecko'Słowo' to najmocniejsze narzędzie w rękach człowieka. Wypowiedziane od razu zmienia świat na dobry lub na zły. Niestety, wielu z nas zapomina, że rzucone o tak sobie – bez przemyślenia, zrozumienia może zranić drugą osobę bez względu na wiek. 

Nowa kampania Fundacji Dzieci Niczyje 'Słowa dają moc' ma uświadomić rodzicom, jak ważne w wychowywaniu są dobre, pozytywne komunikaty, które przypominają dzieciom o tym, że są kochane, akceptowane i że mają wsparcie w najbliższych. Jej celem jest wskazanie rodzicom jak – za pomocą dobrych słów – mogą wesprzeć dziecko, dać mu moc przezwyciężania trudności i wiarę we własne możliwości.

To NIE PRAWDA, że chwalenie dzieci obudzi w nich narcystyczne zapędy
To NIE PRAWDA, że dziecko stanie się egoistą, łase na puste i bezmyślne chwalenie
To NIE PRAWDA, że PRZESADZIMY

Poprawiono: wtorek, 10, wrzesień 2013 10:20

Odsłony: 6797

Czytaj wicej Czytaj więcej...




Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?